Gebruikerstaal versus gebouwentaal

Vanuit de BouwBroedPlaats zijn we op zoek naar jouw connectie met het onderwijs en de bouw. We vragen betrokkenen bij de BouwBroedPlaats om een blog te schrijven voor op de website van het BouwBroedPlaats. Barbera is een van de MEEmakers van de BouwBroedPlaats en ze zal een workshop over taal en communiceren. Hieronder haar Blog over gebruikerstaal vs gebouwentaal.

Als ik aan een willekeurige persoon vraag:”omschrijf je keuken eens?”, dan krijg je het volgende antwoord:” Wij hebben een grote leefkeuken met kookeiland en een grote tafel waar we met grote groepen mensen gezellig aan eten”. Ze omschrijven hun keuken vanuit de beleving. Ik heb nog nooit iemand horen praten over: de uitstraling, m2-s en relaties met andere ruimtes. Zelfs bouwkundigen omschrijven hun keuken niet zo. 

Bij nieuwbouw en verbouwtrajecten vragen wij dit echter wel van de gebruikersgroepen die betrokken worden. Ik vraag me echter af of dit wel de juiste taal is. De gedeelde taal is de beleving. De beleving zegt meer dan alleen uitstraling en een omschrijving van wat je er gaat doen. Het sociaal emotionele beleven voeg je er aan toe. Hierdoor benoem je de look & Feel van een ruimte.

In schoolgebouwen zijn de ruimtes vaak allemaal met eenzelfde uitstraling ingericht. Daardoor krijg je een koud, kil en anoniem gebouw. Zeker als je wil dat leerlingen zelfstandig gaan werken kan de inrichting daarbij helpen. Als je ruimtes inricht voor een bepaalde functie en dit ook duidelijk maakt met spreuken op de muur of met het meubilair, is minder klassenmanagement nodig. De 21ste eeuwse vaardigheden vragen sowieso om een andere inrichting. Alleen al goed samenwerken vraagt één tafel met meerdere stoelen of twee banken eromheen. Ook moet er een bepaalde mate van intimiteit ontstaan. Met de ruggen tegen elkaar levert alleen maar irritatie op.

De gebruikersgroep die we aanspreken tijdens een nieuwbouw of verbouwtraject is mijnsinziens verre van compleet. Wie zijn eigenlijk de gebruikers van een school? De leerlingen, schoolteam en de ouders. Het schoolteam wordt uitgebreid bevraagt, de leerlingen niet of minimaal. Hierdoor wordt de behoefte van de leerlingen volledig over het hoofd gezien. Terwijl zij er toch op een optimale manier moeten gaan leren.

Tijdens de workshop die ik aanbiedt op de experienzzzzz, gaan we aan de slag met communicatie. Deze workshop zal ik samen met Anne Bots van ICS adviseurs aanbieden. Met verschillende oefeningen gaan we de rollen in het bouwproces behandelen en de taal/communicatie die nodig is. Zodra je andere vragen stelt, krijg je ook andere antwoorden. Met als gevolg andere gebouwen. Doet u mee?

Barbara Winkelhuyzen van Barbara Inspires

www.Barbarainspires.nl

En Anne Bots van ICS adviseurs

Www.icsadviseurs.nl

 

Please like & share: