De school moet van ONS, de leerlingen, zijn

Op 29 november 2016 was de BouwBroedPlaats aanwezig tijdens de Kennisdag ‘Grip op Kwaliteit 2016’, georganiseerd door Ruimte-OK. Het jaarlijkse onderwijsevent werd dit jaar gehouden in Rotterdam, Onderwijsstad van het jaar 2016-2017.

Door middel van verschillende kennis- en inspiratiesessies kon het primair- en voortgezet onderwijs, de kinderopvang en gemeenten kennis delen, inspiratie opdoen en leren van elkaar.

In samenwerking met Buurtlab is er een BouwBroedPlaats/spijbelhoek ingericht. Samen met jonge en ‘oude’ spijbelaars deelden we verhalen en ervaringen met elkaar over wat de beste scholen (moeten) zijn. Door Visuele Notulen zijn alle ideeën samen in één grote krijttekening op een schoolbord getekend. De boodschap van de dag: “De school moet van ONS, de leerlingen, zijn. En dat moet je zien en voelen als je binnenkomt”.

Download de krijttekening als kleurplaat hier.

 

spijbelhoekimg_5166_lr

 

img_5185

 kleurplaat_zwart_lr

 

De BouwBroedPlaats op de Kennisdag 2016 van Ruimte-OK

De BouwBroedPlaats is op 29 november 2016 aanwezig op de Rotterdamse editie van het jaarlijkse Kennisdag van Ruime-OK. De BouwBroedplaats is een plek waar onderwijs en bouw elkaar vinden. Een plek waar we verhalen en ervaringen met elkaar uitwisselen. En een plek waar nieuwe ideeën en oplossingen over onderwijs en bouw ontstaan. Dat allemaal met één gezamenlijke ambitie: ‘bouwen’ aan de beste scholen van en voor onze kinderen. 

Anders kijken, anders denken
Begin 2016 kwam de BouwBroedPlaats samen in Theater Walhalla in Katendrecht.  Het verhaal van Walhalla en de herontwikkeling van het gebied Katendrecht inspireerde om anders te kijken naar Rotterdamse scholen. Waarom kan een school niet reizen? Waarom geen school op een boot? Wat als die mooie havengebouwen nou eens omgebouwd worden tot school? Ter plekke ontstonden de Rotterdamse BouwBRoedPlaats ‘RRR’-en. We willen geen Rust, Reinheid en Regelmaat in de Rotterdamse scholen. We willen Ravotten, Ruimte, Reuring, Ruig en Rauw.

Bouwen aan de beste scholen
Samen met jong en oud willen we verhalen en ervaringen met elkaar uitwisselen over wat de beste scholen (moeten) zijn. We willen ons laten inspireren door plekken waar we eigenlijk in eerste instantie niet aan denken als we het over scholen hebben. Zoals de mooie buitenspeelplekken die Ravottuh aan het maken is in Rotterdam.

Zien we je in de spijbelhoek?
Tijdens de Kennisdag kleuren we verder buiten de lijntjes. Je ziet ons vanzelf. Het is dat hoekje waar je graag wil zijn. We vangen de spijbelaars en de twijfelaars op. Je mag bij ons pauze houden, een time-out nemen. Er worden misschien wel vuurtjes ontstoken en houtjes gehakt. Het is een plekje om niks te hoeven en alles te mogen. Die geheime hut waar je vroeger met je vriendjes het liefst kwam. Dus ‘sssst…niet doorvertellen waar we zijn!’ Het wachtwoord is jouw lievelings R-woord.

 

‘Back to School’ met Bewustwijzer en 2 Havo/VWO

13458588_1086665904745651_4461013686685790879_o[1]


Maandag 13 juni had ik even wat anders te doen dan de week opstarten op kantoor of op een bouwplaats. Ik ging weer naar school! Rond 8.15 moest ik me meldden bij de techniek docent Elise Vellekoop van het Cosmicus College in Rotterdam. Samen met Karin Nettenbreijers van BewustWijzer mocht ik namens BouwBroedPlaats/Dura Vermeer namelijk de eindpresentaties jureren van het project ‘maak je schoolgebouw klimaat neutraal.’

Meer dan 20 leerlingen van klas 2HV zijn de afgelopen 10 weken druk in de weer geweest met onderzoek doen, gegevens verzamelen en oplossingen bedenken voor de geformuleerde probleemstelling. Deze school, en vele andere schoolgebouwen, zijn verre van klimaatneutraal. Sterker nog, de energie- en gas rekening is hoog. In sommige gevallen zelfs extreem hoog. Daarbij zorgt het klimaat op weinig plaatsen voor een optimale leeromgeving. Tijd om in actie te komen. Tijdens dit project maken de leerlingen kennis met het doen van onderzoek door het verbruik en de luchtkwaliteit van de school te meten. Op basis van de onderzoeksresultaten worden ze uitgedaagd op zoek te gaan naar oplossingen. Ook de haalbaarheid van de oplossingen moet hierbij onderbouwd worden. Ze geven hun toekomstgerichte ideeën aan de directeur en het facilitair management van de school. Een belangrijk element van het advies is dat de energie- en gas rekening daalt, maar ook dat we uiteindelijk beter om leren gaan met onze aarde. Er werden leuke en creatieve plannen gepresenteerd zoals:
– in elk lokaal een thermostaat
– garagedeuren plaatsen voor betere ventilatie
– elektriciteitregelkastje per lokaal
– en, deze was wel heel out of the box: in een bestaand schoolgebouw over te stappen van stadsverwarming naar elektrisch verwarmen met behulp van zonne-energie door panelen op het dak en folie rondom de ramen.

Het beste idee kwam van groep 4: Han, Halil, Mucahid en Sumeia. Zij hebben bedacht om de buitenmuren beter te isoleren én het gebouw te voorzien van een ventilator die ook windenergie opwekt. Daarnaast wordt er ook extra energie opgewekt door de beweging op speciale tegels in de school om te zetten in elektriciteit. Het geheel moet nog doorgerekend worden, maar de combinatie van effectiever verwarmen, beter ventileren en energie opwekken was goed doordacht. Daarbij kwamen zij ook nog even terug op de klimaatvoetafdruk. Ze gaven aan zelf beter om te willen gaan met drinkwater en minder vlees te gaan eten.
Dit plan wordt mogelijk ook gepresenteerd op de BouwBroedPlaats in september. Interesse om deel te nemen aan de BouwBroedPlaats? Stuur dan een mail naar bouwbroedplaats@duravermeer.nl

Kai Vonk
Dura Vermeer

Kom je mee Ravottuh op 15 juni?

IMG_1340

Nog net voor de meivakantie, voordat de sneeuwbuien ingezet waren zeg maar, zaten Wenny en ik bij Natuurspeeltuin De Speeldernis te genieten in de zon. Wat een heerlijke plek. Wat een goeie plek en wat een inspirerende plek. Groen. Buiten. Ruimte. Het zette ons aan het denken over scholen. Over gebouwen. Over hoe het leren ‘binnen’ ook veel meer mee naar ‘buiten’ genomen zou kunnen worden. En wat dit betekent voor het (ver)bouwen van scholen. Je kunt eigenlijk helemaal geen ‘binnen’ zonder ‘buiten’ bedenken en ontwerpen. En hoe raar het is, dat we dit meestal wel doen.

Met de BouwBroedPlaats rondreizen door Rotterdam
De Speeldernis inspireerde ons ook tot het nadenken over BouwBroedPlaats Rotterdam. We gingen op ontdekkingstocht in al dat fijne groen en bedachten toen dat we met de BouwBroedplaats moeten blijven reizen. Vaker dan drie keer. Helemaal nu Rotterdam tot oktober 2017 uitgeroepen is tot Onderwijsstad van het Jaar. Met als thema ‘Bouwen aan de toekomst’. Dat kan natuurlijk geen toeval zijn. 😉

Inspireren en ontmoeten
We willen dan ook de ‘grote’ Experienzzze die we bedacht hebben voor 6 oktober 2016 vervangen door meerdere kleine BroedPlaatsen waarin we steeds op (be)zoek gaan bij inspirerende mensen en plekken in Rotterdam. Klein is immers het nieuwe groot. Dit doen we tot oktober 2017. En ondertussen maken we van alle plekken die we dan bezocht hebben en/of inmiddels op het spoor zijn gekomen misschien wel een Rotterdamse Onderwijs Bouw Belevingskaart of -boek. Die we dan aan het einde van 2016 overhandigen aan…?

Ravottuh in de Speeldernis
Op 6 maart begonnen we in Theater Walhalla met de eerste Rotterdamse BouwBroedPlaats. Op 15 juni 2016 reizen we door naar de Speeldernis waar we gaan Ravottuh. We krijgen een heel unieke manier om kennis te maken met het concept van de Speeldernis. En we kijken met elkaar wat dit kan betekenen voor het (ver)bouwen aan die heel bijzondere Rotterdamse scholen. Het programma die dag is van 13.00 uur tot 16.30 uur.
Leuke plek. Bijzondere belevenis. Waardevolle ontmoeting. Kom je ook? Meld je aan door een e-mail te sturen naar bouwbroedplaats@duravermeer.nl.

MEESTERSadvies
Sandra van Kolfschoten

Walhalla!

Een week na de eerste Rotterdamse BouwBroedplaats denk ik terug aan hoe leuk het was in Theater Walhalla in Katendrecht. Walhalla! Ik heb het inmiddels als een soort van uitroep in mijn hoofd. Hoe gaat ie? Goed man! Walhalla! En met jou?

 
Klein is het nieuwe groot
Wat was Theater Walhalla een passende plek om de Bouwbroedplaats te laten beginnen! Harry-Jan Bus, baas van Theater Walhalla vertelde het ontstaansverhaal van het ‘kleine’ theater aan de haven. Hij vertelde over hoe iets dat klein begon, groot is geworden. Over dat het begint met iets doen wat je echt leuk vindt. Dat het nu achteraf allemaal heel strategisch en succesvol lijkt, maar dat het ook veel toeval was. Dingen die tegelijk samenkwamen en goeie mensen op de juiste plek. Harry-Jan vertelde ook over hoe je van berucht zijn je statement maakt en hoe je in tijden van crisis gebruik kan maken van de mogelijkheden die dan voor handen komen.

 
Anders kijken, anders denken
Het verhaal van Harry-Jan en de herontwikkeling van het gebied Katendrecht inspireerde om anders te kijken naar Rotterdamse scholen. Ter plekke ontstonden de Rotterdamse BouwBRoedPlaats RRR-en. Geen Rust, Reinheid en Regelmaat willen we in de Rotterdamse scholen. We willen Ravotten, Ruimte, Reuring, Ruig en Rauw.

 
BBP_Theater Walhalla (20)_web

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Dromen en fantaseren
We willen samen met mensen en kinderen nadenken over plekken waar we eigenlijk in eerste instantie niet aan denken als we het over scholen hebben. Waarom kan een school niet reizen? Waarom geen school op een boot? Wat als we die mooie havengebouwen nou eens ombouwen tot school? Hoe gaaf kan je gymzaal worden dan? En waarom zouden we ons eigenlijk maar beperken tot een gebouw? Wat als je gewoon zegt. De school ligt rond het plein. En alle gebouwen er omheen, daar gebruiken we delen van. Het schoolrestaurant heb je dan alvast. Jaja. Natuurlijk bewaren we in een hoekje natuurlijk ook de R van Realiteitszin. Maar nu nog even niet 😉

 
Buiten de lijntjes kleuren
Heerlijk. Heerlijk vond ik het. Dromen en fantaseren over scholen die er nog niet zijn. Gewoon, omdat het kan. Als we onszelf en andere mensen en vooral ook kinderen straks in Rotterdam buiten de lijntjes willen laten kleuren, waarom met elkaar niet heerlijk fantaseren over het Walhalla dat Rotterdamse Onderwijsgebouwen zouden kunnen zijn?
Misschien moeten we ons de volgende BouwBroedPlaatsen ook helemaal niet laten inspireren door schoolgebouwen maar door heel andere plekken. Plekken die doordrongen zijn met de RRRRRRRR-en. Zoals de mooie buitenspeelplekken die Ravottuh aan het maken is in Rotterdam. En ze hebben ook hun eigen zeep. Omdat je van goed spelen nu eenmaal vies wordt. En in Rotterdam mag dat.

 
Mooie plek. Fijne mensen. Goed Begin.
Ik kijk uit naar de volgende sessie op 15 juni. Mooi weer is het dan vast. Dus we gaan naar buiten. Dat moet bijna wel… Toch?

 
Sandra van Kolfschoten

Eerste Rotterdamse BouwBroedPlaats groot succes

BBP_Theater Walhalla (4)

 

Bij onderwijshuisvesting draait het uiteindelijk maar om één ding: dat er goed onderwijs gegeven kan worden. En daarbij moeten de leerlingen en het leerproces centraal staan. Daarom zijn Dura Vermeer en Meestersadvies ‘de BouwBroedPlaats’gestart. Op de BouwBroedPlaats komen mensen die hart hebben voor onderwijs en (ge)bouwen samen.
 
Rotterdam verdient scholen die een aanwinst zijn voor de stad. Na succesvolle edities in de regio Utrecht strijkt de BouwBroedPlaats in 2016 neer in Rotterdam met twee BouwBroedPlaatsen en een Experienzzze. Kennis halen, kennis brengen en verbindingen leggen staan centraal. Met één gezamenlijke ambitie: ‘bouwen’ aan de beste scholen van en voor onze kinderen. De eerste BouwBroedPlaats vond vorige week plaats in Theater Walhalla in Rotterdam. Op deze bijzondere en inspirerende plek deelden we met 25 creatieve denkers met verschillende achtergronden vanuit de onderwijs- en bouwsector onze ideeën over de beste schoolgebouwen voor de stad.
 
Met het hoofd in de wolken en de voeten in de klei
Na een inspirerende introductie en muziek met accordeon door oprichter en directeur Harry-Jan Bus van Theater Walhalla was het tijd om aan de slag te gaan. In groepjes deelden dromers en realisten hún ideeën over de school van de toekomst. De realisten hielden zich vooral bezig met de vragen: welke concrete vraagstukken met betrekking tot onderwijshuisvesting spelen er in Rotterdam? Op welke zaken moet een antwoord komen? Met welke realiteit hebben te maken? Terwijl de dromers zich afvragen: wat zien we voor kansen? Waar mogen we over fantaseren? Aan welke mogelijkheden is eigenlijk nog nooit gedacht? De brainstormsessies leverden veel interessante ideeën en gesprekstoffen op om over door te praten.
 
Bekijk hier het filmpje van onze eerste Rotterdamse BouwBroedPlaats!
 
Meedoen? Meld je aan!
Op 15 juni organiseren we een tweede BouwBroedPlaats om over de ideeën en conclusies door te praten. Ook bepalen we gezamenlijk de invulling van de grote BouwBroedPlaats Experienzzze op 6 oktober. We zijn dus nog steeds op zoek naar mensen met inspirerende ideeën en verhalen. Denk aan scholen die een bijzonder onderwijsconcept in huis hebben en daar hun bouw en inrichting aan (willen) verbinden. Ook ondernemende directeuren, ambtenaren, architecten of projectontwikkelaars die zowel binnen als buiten de bestaande kaders willen meedenken, zijn welkom. Stuur een email naar: bouwbroedplaats@duravermeer.nl.
 
Data: 15 juni en 6 oktober
Locatie: ntb

Doe je mee op 6 april?

 

foto bbp

De BouwBroedPlaats komt naar Rotterdam! Na een succesvolle BouwBroedPlaats Experienzzze in de regio Utrecht, organiseren MEESTERSadvies en Dura Vermeer een aantal BouwBroedPlaatsen in Rotterdam.
 
Krachten bundelen
Op de BouwBroedPlaatsen komen mensen die hart hebben voor onderwijs en (ge)bouwen samen. Onderwijzers, ondernemende directeuren, ambtenaren, adviseurs, architecten of projectontwikkelaars die zowel binnen als buiten de bestaande kaders denken. Door mensen met verschillende achtergronden bij elkaar te brengen, komen we tot vernieuwende ideeën. Kennis halen, kennis brengen en verbindingen leggen staan centraal. Met één gezamenlijke ambitie: ‘bouwen’ aan de beste scholen van en voor onze kinderen. Samen zetten we de route uit voordat de reis moet beginnen, in plaats van het gebaande pad te gaan.
 
Doe je ook mee?
Op woensdag 6 april organiseren we de eerste BouwBroedPlaats. Wij nodigen je van harte uit om hierbij aanwezig te zijn. Tijdens deze middag buigen we ons over vragen zoals:

  • Wat als alles mogelijk was in Rotterdam? Wat zouden we dan voor scholen willen (ver)bouwen?
  • Op welke concrete Rotterdamse vraagstukken moeten we een antwoord bedenken?
  • Aan welke mogelijkheden hebben we eigenlijk nog nooit gedacht?
  • Wat inspireert ons? Welke mensen en concepten? Welke gebouwen?
  • Als we een Programma van Verlangen zouden maken? Wat staat daar dan in?
  • En met welke keiharde realiteit hebben we dagelijks te maken. Waar zouden we van af willen?

Ook bepalen we daar gezamenlijk de invulling van een groter event, de BouwBroedPlaats Experienzzze in het najaar (6 oktober).
 
Programma
13.00 uur             Ontvangst met broodjes in Foyer Café Walhalla  (adres: Veerlaan 11 in Rotterdam)
13.30 uur             Start BouwBroedPlaats
16.00 uur             Einde BouwBroedPlaats
 
Meld je aan
We horen graag of wij op je komst kunnen rekenen. Dit kun je doen door op de knop hierboven te drukken of een e-mail te sturen naar bouwbroedplaats@duravermeer.nl onder vermelding van je naam. Ook als je iemand kent die een meerwaarde kan leveren, horen wij dat graag.
 
Graag tot 6 april!
 
Met vriendelijke groet,
 
Kai Vonk

duravermeer concepten (3 van 4) DEF

Welkom in 2016!

Het jaar van BouwBroedPlaats & Experienzze in Rotterrrrrrrrdam !

Bijna een jaar na de Experienzze in Amersfoort werd ik gebeld door mensen van Dura Vermeer uit de Rotterdamse regio. Of het niet een goed idee zou zijn om de BouwBroedplaats in Rotterdam neer te laten strijken. Om een Speciale Rotterdamse Editie te gaan doen. Met de ervaringen van de eerste BouwBroedPlaats, verder te bouwen en met elkaar na te denken en te werken. En dan dit jaar in wereldstad Rotterdam. Over Rotterdamse basisscholen. Nou graag! Ik hou van Rotterdam namelijk. Best wel veel eigenlijk.
 
Terugblik 2015
Het concept van de eerste bouwbroedplaats genereerde veel energie en verbinding. We brachten mensen samen rondom thema’s als:

  • Bouwen aan de beste basisscholen van of voor de wereld. Wat gaan we dan doen? En hoe ziet het er uit?
  • Welke ideeën en innovaties inspireren ons voor de toekomst en wat nemen we juist mee uit het verleden?
  • Welk perspectief beperkt het onderwijs en de bouw? En welke oplossingsrichtingen in denken en handelen geven nieuwe ruimte?
  • Wat moet er vooral gebouwd worden. En wat vooral ook nooit meer…….?

 
Co-creatie
Een van de belangrijkste pijlers van de BouwBroedPlaats is dat we in een veel eerder stadium dan gebruikelijk verschillende partners en geledingen bijeen brengen als het gaat om bouwen en verbouwen. Dat we niet zoals vroeger en nu nog meestal de partijen achter elkaar in lijn moeten zetten, maar veel meer in co-creatie met elkaar moeten laten optrekken in verschillende fases van een bouwproces. Zo kwamen we er achter dat in de meeste projecten de uiteindelijke gebruikers van het project (leerlingen) in 9 van de 10 gevallen helemaal niet betrokken zijn. In de BouwBroedplaats zetten we hen juist in als expert. En dat werkte bijzonder goed.
 
Met het hoofd in de wolken en de voeten in de klei 
Wat ook goed werkte is dat we Bouwmensen en Onderwijsmensen gezamenlijk een invulling van de Experienzze lieten bedenken en ontwerpen. Dat we op die manier elkaars netwerken aan elkaar konden knopen. Dat we gasten bijeenbrachten die voor beide groepen inspirerend en boeiend waren. Dat we elkaars wereld leerden kennen. En elkaars taal. En ontdekten dat we in alle verschillen iets gezamenlijks deelden wanneer we het kregen over  welke scholen we willen bouwen voor onze eigen kinderen. Dan gaan we namelijk allemaal voor uitdagende, spannende, mooie leeromgevingen. Plekken waar ruimte is. Binnen en buiten. Waar mensen graag zijn. Waar je kunt doen en denken. Waar kinderen met verschillende leerstijlen en behoeften hun eigen gang kunnen gaan. Waar je als groot mens doorheen loopt en denkt, hier zou ik nog wel wat langer willen blijven. Dat dus.
 
Natuurlijk weten we ook met elkaar. Dat tussen dromen en daden wetten staan en praktische bezwaren. En teleurstellingen uit het verleden. En gedoe. En beelden over elkaar. En regels. En we willen het wel anders, maar het kan nou eenmaal vaak niet. En dan is er ook nog geld. Dat kost het ook. En…..Het hoofd in de wolken en de voeten in de modder. Het is soms ploeteren om bij je droom te komen. En soms ook helemaal niet….
 
Doe je mee?
Graag nodigen we je uit om mee te denken en te doen in het vormgeven en ontwerpen van de Rotterdamse Experienzze. Welke mensen, ideeën, concepten mogen daar niet ontbreken? Wat zou ons kunnen inspireren en aanzetten tot mooi doen en denken? We hebben nu bedacht dat we twee Broedplaatsen (6 april en 15 juni) doen als opmaat naar De Rotterdam Experienzze op 6 oktober 2016. Op 6 april de eerste BroedPlaats. Van 13.00 uur tot 16.00 uur. In Theater Walhalla in Rotterdam-Katendrecht. Dat leek ons wel een goeie plek. Om te starten met broodjes. En het ontwerpen van een gezamenlijke ambitie voor De Rotterdamse Scholen. Waar gaan we voor hier? En waar willen we van af juist? En waarom dan? En hoe zou dat kunnen? En gaan we ook iets maken met elkaar? Iets heel Rotterdams? Iets inspirerends? Leuks? Waarvan je denkt als je het ziet: “Hee dat wil ik ook. Hebben. En uitdelen. Omdat het mijn denken aan zet. Over onderwijs. Over bouwen. Scholen.” De ideale school is immers voor ons allemaal, zo liet Jules ons al in haar ontwerp van het BouwBroedplaatslogo zien.
 
Leuke mensen. Hart voor Onderwijs. Hart voor Rotterdam. Hart voor bouwen. Visie. Inspiratie. Vakmanschap. Ambitie. Ideeën. Laten we vooral gewoon beginnen. Kom je erbij? 6 april om te beginnen.
 
Je kunt je aanmelden door een mailtje te sturen naar bouwbroedplaats@duravermeer.nl
 
Namens de BouwBroedplaats
 
& Dura Vermeer
 
Sandra van Kolfschoten
 
www.meestersadvies.nl

BouwBroedPlaats Experienzzz – Blog Erick Wuestman

Naar aanleiding van de BouwBroedPlaats experienzzz afgelopen week heeft Erick Wuestman een blog geschreven op: http://erickwuestman.blogspot.nl/2015/01/bouwbroedplaats-scholenbouw.html
Omdat wij het wel heel erg leuk vonden dat hij zo enthousiast is over de BouwBroedPlaats is zijn blog bij deze ook hier te lezen!

Donderdag 22 jan. vond de BouwBroedplaats Scholenbouw plaats in Amersfoort. Georganiseerd door Sandra van Kolfschoten samen met mensen van Dura Vermeer.

Een heerlijke middag, met als doel om bouwers en onderwijsexperts elkaars taal te leren en te zorgen voor BELANGENVERSTRENGELING zoals Sandra het terecht noemt.
Een prominente plek was weg gelegd voor de VIP gasten. Te weten een groep basisschool leerlingen die mee mochten luisteren met de toekomstvoorspellingen van Trendwatcher Lieke Lamb en daar hun meest interessante onderdelen uit hebben gefilterd.
Aan het eind van de middag kwam een tweede groep VIP’s binnen, zij werden elk als belangrijke bron van inspiratie toegevoegd aan een team van bouwers en experts om DE IDEALE SCHOOL te ontwerpen.
Ter afsluiting werd een groep PO leerlingen aangekondigd als Minister van Onderwijs en haar metgezellen en zij werden de jury rond het vaststellen van het beste ontwerp.

Het was echt merkbaar hoe de aanwezigheid van de kinderen invloed had op de processen en dat alle volwassenen zich beter dan wanneer ook realiseerden dat een onderwijsgebouw er is voor de gebruikers. En dus daaraan ook maximaal ondersteunend moet zijn.

Deze middag bracht mij terug naar mijn eerste school ervaring, niet in de bankjes, maar als betrokkene bij huisvesting. Dat begon met het aanbrengen van akoestische demping in de lokale peuterschool waar we als jonge ouders wolken hebben staan snijden van witte Baffles en die als wolkenhemel drie laags dik hebben gemonteerd aan het plafond. Al na de eerste zaterdag klussen was het nadrukkelijk merkbaar dat niet alleen het geluid beter werd, maar dat vooral het gedrag van de kinderen veranderde. Minder druk, minder elkaar overschreeuwen, meer aandacht voor hun omgeving en elkaar. En daarmee veranderde de rol van de juffen mee. Meer op de inhoud, veel minder op handhaving. Én aanzienlijk minder hoofdpijn aan het eind van de werkdag.
Verderop in mijn loopbaan mocht ik als ontwerper en critical friend meewerken aan UniC. Een zeer eigenzinnige HAVO VWO in Utrecht. Deze school haalde bij haar opening direct het jeugdjournaal op TV en is jarenlang regelmatig in het nieuws (geweest) als innovatieve school met een hoog pioniersgehalte.
We begonnen in een leegstand kantoorgebouw en elk jaar keken we goed hoe het UniC onderwijs zich ontwikkelde en ontwierpen we een passende leeromgeving voor de volgende groep instromers, of voor de groep die doorstroomde naar het volgende leerjaar. Zo liep het gebouw elk jaar vol met 130 nieuwe leerlingen en groeiden alle groepen door naar een volgende ruimte, met nieuwe kenmerken, volledig gebaseerd op het bijzondere onderwijsprincipe van deze overigens gewone openbare middelbare school.
Maar héél gewoon was het allemaal niet. In 2004 werkten we met speciaal ontworpen in het tafelblad wegklappende beeldschermen, want laptops waren er nog niet, flatscreens in onderwijs was al heel bijzonder. Het hele onderwijs was opgezet om zonder boeken te werken. Alles digitaal, met zelf ontwikkelde digitale lesmaterialen en een uiterst gave eigen digitale leeromgeving. Ruim 10 jaar geleden!!
En ook de fysieke leeromgevingen leken in niets op de leerlingset busopstellingen van alle overige Havo VWO scholen. Dat trok letterlijk bussen vol bezoekers naar Utrecht.
Na 6 jaar had UniC zich dermate bewezen dat de Gemeente Utrecht akkoord gaf voor nieuwbouw. Ik mocht op alle fronten mee denken en werken aan dé ideale leeromgeving voor het UniC onderwijs. Opnieuw alles activiteiten gerelateerd. Grote en kleine ruimtes. Plekken voor dynamiek, plekken voor stilte, hoge en lage tafels, theater en lounge zones etc. En de traditionele aula werd ingewisseld voor openbare centrale zones met een grote variatie aan zit en hangplekken, opdat deze ruimte echt het verlengstuk van de leeromgeving werden.

Architectenselectie, programma van eisen, interieur aanbesteding, interieur architectuur, deelname aan het bouwteam, docentenbegeleiding in het uitvragen naar behoeftes en het leren gebruiken van de verschillende zones; wat een geweldige leerervaring voor alle betrokkenen. En hoe gaaf dat ik nog regelmatig te horen krijg hoe de school voelt als een perfecte jas voor de dynamiek van UniC en haar gebruikers. En dat o.a. van een man als Jelmer Evers, niet de minste als het om innovatief onderwijs gaat en docent bij UniC.

En wanneer je er rondloopt zie je dat ook de slimme materialisering van wanden e.d. werkelijk zo kwalitatief hoogwaardig blijft als vooraf bedacht.
 
Met de ervaringen van UniC in mijn rugzak heb ik later nog verschillende VMBO scholen, praktijkscholen, praktijk leerlandschappen en enkele ROC omgevingen ontworpen. De afgelopen jaren opgevolgd door het mee ontwikkelen van het strategisch huisvestingsplan van de Haagse Hogeschool en vorig jaar van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen. Ook hierbij stonden contacten met onderwijsprofessionals centraal in het onderzoeken wat zij nodig hebben om optimaal te functioneren. En hoe zij aankijken tegen de ontwikkelingen in het onderwijs, want wat heb je aan gebouwen nodig wanneer in het kader van Valorisatie het bedrijfsleven naar binnen wordt gehaald of wanneer studenten juist veel meer de school uit gaan en het (internationale) werkveld in?
Met de krimp scenario’s waar veel scholen nu mee te maken krijgen en de noodzaak om aan het binnenmilieu te sleutelen, wetende dat schoolbesturen zelf de verantwoording voor meerjaren onderhoud moeten gaan oppakken, staan er hele nieuwe uitdagingen voor de deur van onderwijzend Nederland.
Tijdens de Bouwbroedplaats voelde ik me weer helemaal thuis in deze materie en bleken mijn UniC ervaringen rond het werkelijk anders inrichten van je leermethodiek en het daarmee waarde creëren met, voor en door je fysieke huisvesting, nog steeds een dankbare voedingsbodem voor slagen in de goede richting.
Met mijn huidige bril als aanjager van Circulaire Economie zie ik hierin prachtige kansen om verschil te maken. Met behoud van bestaande gebouwen maximaal waarde creëren. En dat door samen met marktpartijen de schouders te zetten onder de leeromgeving.
Tijdens de workshops in de BouwBroedplaats kwamen daarvoor perfecte voorbeelden voorbij. Door uit te vragen op basis van prestatie laten schoolbesturen zich ontzorgen en garanderen bouwers maximale waardeontwikkeling en prestaties van hun bouwkundige oplossingen. Dus geen mooie praatjes, maar garanties die gedurende de looptijd gestalte moeten krijgen en houden. Zo niet dan zal de bouwer moeten bijschakelen én betalen!
Daar geloof ik in. Vakmanschap waar het hoort, bij de vakman/vrouw in zijn/haar eigen professie. Maar dan wel in Verbinding met de stakeholders en gebaseerd op Vertrouwen.
Vakmanschap Verbinding Vertrouwen dus, dat zijn ook de  waarden onder de Rijnlandse organisatie principes, gedragen door de scene rondom het organisatieadvies netwerk van DeLimes, mijn inspiratiebron waar het gaat om nieuw organiseren én de plek waar ik Sandra van Kolfschoten heb leren kennen.
Zo mooi, wanneer na jaren, het cirkeltje op deze manier weer rond wordt. Ook dat is een bewijs dat circulaire economie en Rijnlandse drijfveren elkaar op een organische manier verder helpen en als logisch DNA de onderlegger vormen voor een transitie naar nieuwe kwaliteit.
Kwaliteit van leren, van leven en van een gezond, schoon en volhoudbaar milieu (binnen en buiten onderwijsgebouwen!).